انجمن توسعه قرارداد هوشمند

کاربردهای بلاک چین در ارتباطات

به عبارت ساده ، بلاک چین یک دفتر همتا به همتا (P2P) یا به عبارت دیگر دفتر عمومی غیر متمرکزی است که معاملات آنلاین را ثبت می کند و بدون دخالت شخص ثالث کار می کند. تمام معاملات انجام شده را به روشی ایمن و غیرقابل تغییر اجرا می کند، بنابراین امنیت و حریم خصوصی را تضمین می کند. فناوری بلاک چین به دلیل قابلیت ارائه غیر متمرکز، قابلیت اطمینان و امنیت، رواج یافته است. جدا از این، Blockchain برای تأیید، توافق و تأیید، پروسه های طولانی را طی نمی کند.

چرا بحث در مورد بلاک چین در زمینه ارتباطات ضروری است؟
بلاک چین که به عنوان نسخه همتا به همتای (P2P) پول نقد الکترونیکی شروع به کار کرد، می تواند تقریباً هر صنعتی از جمله زنجیره تامین، امور مالی، مراقبت های بهداشتی، تدارکات، مخابرات و غیره را تجدید و بازسازی نماید. فناوری بلاک چین به دلیل توانایی ارائه شفافیت، تغییرناپذیری، حریم خصوصی و امنیت، تخیلات رایج را به خود جلب کرده است. وقتی صحبت از صنعت مخابرات می شود، چالش های مختلفی وجود دارد. با وجود این واقعیت که بخش مخابرات در 20 سال گذشته تغییرات زیادی کرده است، هنوز هم ارائه دهندگان و هم مشترکان با رومینگ، هزینه های بالا، خطر کلاهبرداری، مسائل مربوط به حریم خصوصی و موارد دیگر دست و پنجه نرم می کنند. وقتی صحبت از معاملات بینابینی شرکت های مخابراتی می شود، آنها به ترکیبی از سیستم های خودکار و دستی متکی هستند که روش تجارت مشترک را پیچیده، با تاخیر و گران می کند.

image

موارد استفاده از بلاک چین در مخابرات
بلاک چین به عنوان یک فناوری انقلابی برای مدیریت تمام مسائل موجود در صنعت مخابرات مطرح می شود، بنابراین عصر جدیدی را از نظر کارآمدی، شفافیت و امنیت باز می کند. با توجه به پتانسیل بالقوه خود برای اتوماسیون کامل در حل و فصل مالی و جلوگیری از تقلب در رویه های KYC برای مشتریان، این فناوری برای همیشه مخابرات را متحول می کند. بیایید برخی از موارد استفاده از آن را در صنعت مخابرات بررسی کنیم:

رومینگ و تسویه حساب ها
همانطور که قبلاً اشاره کردیم، رومینگ یکی از مسائل مهم است و از آنجایی که واسطه ها در کنترل توافقات با شرکای رومینگ نقش دارند، حل مشکلات و محاسبات آن حداقل دو ماه طول می کشد. این روند بیشتر منجر به خطاهای دستی، تقلب، عدم شفافیت و سایر مسائل می شود. این فرایند پیچیده را می توان با استفاده از قابلیت قراردادهای هوشمند خودکار کرد. قراردادهای هوشمند در شبکه Blockchain می تواند با حذف واسطه های شخص ثالث و خودکارسازی موافقت نامه های SLA از طریق تراکنش ها با قابلیت ضد دستکاری و به روز رسانی Realtime قیمت سرویس و محاسبه آن برای کاربران نهایی، از حل و فصل مشکلات معمول بین اعضای شرکت کننده (اپراتورهای مخابراتی و مشتری نهایی) در پروتکل رومینگ اطمینان حاصل کند.

مدیریت هویت و پیشگیری از کلاهبرداری
مدیریت هویت و پیشگیری از تقلب در صنعت مخابرات یکی دیگر از جنبه های مهم است زیرا معمولا چندین شخص حقوقی/حقیقی ثالث بعنوان نماینده اپراتورها، به اسناد هویت ثبت شده و تمیز درستی و نادرستی آنها رسیدگی می کنند. بنابراین، احتمال سوء استفاده و نشت اطلاعات خصوصی مشترکین بسیار زیاد است. بلاک چین می تواند با ارائه ذخیره سازی غیر متمرکز و کنترل به طور کامل در دست صاحبان اسناد هویتی، به این گونه مسائل بپردازد. ماهیت تغییرناپذیر آن نه تنها به کاهش جعل کمک می کند، بلکه تسلیم اسناد جعلی را نیز کنترل می کند. در صنعت مخابرات، موارد زیادی از پایگاه داده ها و ذخیره سازی را می توان با دفتر کل توزیع شده جایگزین کرد، بنابراین مسائل مختلف مربوط به نشر اطلاعات و یا تغییرات و جعل در اطلاعات را میتوان به این روش حذف کرد.

قابلیت حمل شماره تلفن همراه (MNP)
اگر تا به حال فرایند MNP را گذرانده اید، حتماً متوجه شده اید که این یک فرایند طولانی و زمانبر است (بخصوص در کشور ما ایران). دلیل زمان پردازش بالا اساساً عدم تطابق داده ها بین اپراتورها و به روزرسانی دوره ای مورد نیاز از پایگاه داده مرکزی است. بلاک چین می تواند با ارائه یک منبع واحد به عنوان اطلاعات درست و حقیقی غیر قابل تغییر و انکار، کل این فرآیند پیچیده را ساده کند، جایی که همه ارائه دهندگان خدمات مخابراتی می توانند درخواست ها و اقدامات مربوط به قابلیت حمل شماره تلفن (MNP) را بررسی کنند.
دفتر توزیع شده به ریشه کن کردن SPOF ها (Single Point of Failures) کمک می کند، زیرا همه ارائه دهندگان خدمات به داده های مشترک دسترسی دارند. بنابراین به جای روزها، MNP را می توان تقریباً آنی بدست آورد.

نتیجه گیری پایانی:
چه چیزی بدست می آید و چه چیزی می تواند بیشتر به دست آید؟
با توجه به پتانسیل Blockchain، صنایع مختلف مخابراتی، از جمله Airtel ،AT&T Vodafone و سایر صنایع مشابه، از این فناوری برای افزایش خدمات خود استفاده می کنند. به عنوان مثال، Telefonica با IBM همکاری کرده است و از بستر IBM برای ثبت اطلاعات جمع آوری شده توسط شبکه های مختلف هنگام مسیریابی تماس های بین المللی به منظور افزایش قابلیت اطمینان و شفافیت اطلاعات جمع آوری شده استفاده می کند. به طور مشابه، Vodafone، یک غول مخابراتی جهانی، از Blockchain استفاده می کند تا وضوح و کارایی فرآیندهای دگرگون شده را به ارمغان آورد. علاوه بر این، سایر صنایع مخابراتی معروف از Blockchain برای فعال کردن پرداخت های خرد برای موسیقی، بازی های تلفن همراه و سایر خدمات با ارزش افزوده (Value Added Services) استفاده می کنند.

بنابراین از بحث فوق، می توان نتیجه گرفت که این فناوری دفتر کل توزیع شده، کل جهان را به آینده می برد و با وجود این، فضای زیادی برای کاوش و کشف فرصت های جدید وجود دارد.

فرشید نصرالله زاده
کارشناس ارشد IT، پایگاه داده و معماری سرویس های نرم افزاری

2 Likes

موضوع جالبی انتخاب کردید و توضیحات مشخص میکنه که سطح دانش بالایی در این زمینه دارید.
عالی

1 Likes

سپاس بیکران مهندس صادقیان، شما لطف دارید :blush::sunglasses:

1 Likes